Pikavippien ja kulutusluottojen mainonnassa vielä puutteita

Kuluttaja-asiamies on puuttunut usean luottoja tarjoavan yrityksen markkinointiin, kertoo Ajankohtaista kuluttajaoikeudesta -verkkolehti. Lainayritykset eivät ilmoittaneet mainoksissaan esimerkiksi todellista vuosikorkoa tai tiedot kerrottiin liian pienellä printillä.

Kuluttajansuojalain mukaan kuluttajalle tulee antaa riittävästi tietoja, jotta hän voi arvioida luoton sopivuutta omiin tarpeisiinsa. Laissa edellytetään, että mainonnassa kerrotaan luoton todellinen vuosikorko, luoton korko ja muut luottokustannukset, luoton määrä, luottosopimuksen kesto, luoton ja luottokustannusten yhteismäärä sekä maksuerien määrä.

Mainonnassa kerrottujen tietojen tulee vastata niitä lainaehtoja, jotka luotonantaja tavanomaisesti tarjoaa. Ei riitä, jos mainoksessa viitataan kotisivuihin, joilla kaikki tiedot on kerrottu, vaan tietojen tulee ilmetä selkeästi jo mainoksesta.

Kuluttaja-asiamies puuttui 4Finance Oy:n Vivus-pikavippien radiomainoksiin. Yhtiö mainosti radiossa ilmaista ensilainaansa ja kertoi tarjoavansa vastuullisimpia ja edullisimpia pienlainoja.

Kuluttaja-asiamies huomautti, että mainoksessa mainittua ensilainan kuluttomuutta ja korottomuutta ei voida pitää luotonantajan tarjoamina tavanomaisina luottoehtoina. Lisäksi mainoksessa olisi pitänyt kertoa myös muut kuluttajansuojalain mukaiset luottoa koskevat tiedot.

Väitteet edullisimmasta luotosta pitäisi kuluttaja-asiamiehen mukaan puolestaan näyttää toteen esimerkiksi puolueettomalla ja luotettavalla hintavertailulla tai tutkimuksella. Vivus on ilmoittanut, että aikoo jatkossa mainostaa pikavippejään vain edullisina, ei edullisimpina.

Lisäksi kuluttaja-asiamiehen huomion sai kaksi kulutusluottoja tarjoavaa yhtiötä, Santander Consumer Finance ja Bigbank AS:n Suomen sivuliike.

Santander mainosti lainatuotteitaan muun muassa televisiossa. Televisiomainoksessa kerrottiin kyllä todellinen vuosikorko, lainasumma ja laina-aika, mutta muita kuluttajansuojalain vaatimia tietoja ei kerrottu. Lisäksi tiedot kerrottiin kuluttaja-asiamiehen mukaan liian pienellä kirjainkoolla. Kun televisiomainoksen kesto oli noin 15 sekuntia, tietojen havaitseminen ja lukeminen oli käytännössä hankalaa.

Bigbank AS mainosti kulutusluottojaan verkkosivuillaan ja kadunvarsimainoksissa muun muassa tekstillä ”Ota aurinkolainaa nyt ja nauti kesästä enemmän. Huoletonta kesälomaa”. Mainosten taustakuvana käytettiin aurinkoista hiekkarantaa. Mainoksissa kerrottiin tiedot luoton määrästä ja laina-ajasta, mutta esimerkiksi luoton todellinen vuosikorko ja luottokustannusten yhteismäärä jäivät kertomatta. Siten mainonta oli kuluttaja-asiamiehen mukaan kuluttajansuojalain vastaista.

Lisäksi kuluttaja-asiamies katsoi hyvän luotonantotavan vastaiseksi, että kulutusluotto markkinoitiin huolettomana ratkaisuna kuluttajan taloudellisiin ongelmiin. Ongelmallisena pidettiin mainoksen viestiä yhdistettynä aurinkorantakuvitukseen ja siihen, että kuluttajansuojalain mukaiset tiedot puuttuivat. Kokonaisuutena arvioiden mainokset olivat kuluttaja-asiamiehen mukaan omiaan heikentämään kuluttajan kykyä harkita huolellisesti luoton ottamista.

Vivus, Santander ja Bigbank AS ovat sitoutuneet tekemään markkinointiinsa muutoksia.

Uutisia sivustolta



Pikavippien ja kulutusluottojen mainonnassa vielä puutteita kokemuksia

Onko sinulla Pikavippien ja kulutusluottojen mainonnassa vielä puutteita kokemuksia? jaa ne meille alla olevalla lomakkeella. Kaikki asialliset ja hyvän tavan mukaiset kokemukset julkaistaan tarkistuksen jälkeen.

Jaa kokemuksesi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.


*