Maksuhäiriömerkintöjä nyt miltei ennätysmäärä

Suomen Asiakastieto kertoo tiedotteessaan, että jo kahdeksalla prosentilla suomalaisista eli 346 000 henkilöllä on maksuhäiriömerkintä. Merkintöjen määrä on kasvussa: viime vuonna merkintöjä sai 257 000 henkilöä, mikä on 11 prosenttia enemmän kuin edellisenä vuonna. Maksuhäiriömerkinnät ovat lisääntyneet vuodesta 2009 asti. Viimeksi yhtä paljon maksuhäiriöitä oli vuonna 1998. Silloin määrä oli kääntynyt laman jälkeen laskuun ensimmäisen kerran. Ennätysvuosi oli 1997, jolloin 368 000 suomalaisella oli luottotietomerkintä. Osalla luottotietonsa menettäneistä maksuhäiriöitä on vain yksi, joillakin jopa useita satoja. Viime vuonna uusia merkintöjä tehtiin yhteensä 1,7 miljoonaa eli keskimäärin seitsemän jokaista vuonna 2012 maksuhäiriörekisteriin päätynyttä kohti. Parhaan kuvan kuluttajien maksuvaikeuksista saa käräjäoikeuksien antamien velkomustuomioiden perusteella. Viime vuonna niitä tuli lähes 340 000. Vuodesta 2006 lähtien uusien velkomustuomioiden määrä on kolminkertaistunut. Valtaosa velkomustuomioista tuli tili- ja kertaluotoista eli esimerkiksi luottokorteista, kulutusluotoista, pikavipeistä ja osamaksusopimuksista. Toiseksi yleisimmin tuomio tuli maksamatta jätetystä puhelin-, tiedonsiirto- tai polttoainelaskusta. Niiden määrä kaksinkertaistui vuodesta 2011. Postimyynti- ja verkko-ostoksista aiheutuneiden maksuhäiriöiden määrä kasvoi huomattavasti, sillä niitä oli vuonna 2012 jopa 77 prosenttia enemmän kuin 2011. Maksuvaikeuksien määrä vaihtelee Suomessa alueellisesti. Vaikka maksuhäiriöitä on keskimäärin kahdeksalla prosentilla kuluttajista, eri kuntien välillä määrä vaihtelee Inarin 11,1 prosentista joidenkin Ahvenanmaan kuntien 1,6 prosenttiin. Maksuhäiriöiden voimakas alueellinen eriytyminen johtuu monesta asiasta, esimerkiksi eri kuntien erilaisesta asukasrakenteesta. Maksuvaikeuksien taustalla vaikuttavia tekijöitä ovat esimerkiksi tulotaso, koulutustaso ja työttömyyden määrä. Asiakastiedon ratkaisu ylivelkaantumiseen ja maksuhäiriömerkintöjen lisääntymiseen olisi positiivisen luottorekisterin perustaminen. Yhtiön mukaan luottojen tarjoajat tarvitsevat uusia keinoja, joiden avulla liikaan velkaantumiseen voisi puuttua. – Luotonantajilla ei tällä hetkellä ole mahdollisuutta kohtuullisilla kustannuksilla tarkastaa esimerkiksi luotonhakijalta saatujen tietojen, kuten aikaisempien velkojen ja tulojen oikeellisuutta, huomauttaa Asiakastiedon liiketoimintajohtaja Heikki Koivula. Asiakastiedosta huomautetaan, että myös kuluttajien kannattaa kiinnittää huomiota omaan talouteensa. Talousongelmien selvittämiseen löytyy neuvoja muun muassa Asiakastiedon omatieto.fi –sivustolta.

  KSML: Nyt vipataan myös yksityisiltä lainaajilta

Uutisia sivustolta